Den største forskjellen mellom en branded podkast og en vanlig podkast er at en branded podkast vanligvis er opprettet av, eller i samarbeid med, en bedrift eller en merkevare.

Hovedformålet med en branded podkast er å fremme og markedsføre merkevaren og produktene eller tjenestene den tilbyr, mens en vanlig podkast ofte har et bredere fokus og kan være mer uavhengig.

En branded podkast har som regel et tettere samarbeid mellom merkevaren og programlederne eller produsentene. Merkevaren kan ha en større rolle i å bestemme temaer, gjester og innhold, og kan også bidra med ressurser og sponsing for å hjelpe til med produksjonen. En branded podkast har ofte en tydeligere tilknytning til merkevaren i form av navn, intro- og outromusikk, og gjerne eksperter fra eget selskap og produktplassering. Dette kan bidra til å øke merkevarens synlighet og gjenkjennelse blant lytterne. Et godt eksempel på en branded podkast er Tall & Talenter fra Accountor Norge.

En vanlig podkast har gjerne mål om å informere og underholde for så å tjene annonsekroner på antall lyttere, mens en branded podkast har som mål å fremme og selge en allerede bestemt merkevare.

Selv om det er noen klare forskjeller mellom en branded podkast og en vanlig podkast, kan begge formatene være like underholdende og verdifulle for lytterne.

Gjenklang produserer ukentlige episoder for populære podkaster som Kriminal Krøniken og Historier Som Endret Verden, og mener dette er en stor fordel når vi jobber sammen med kunder for å produsere branded podkast. Grepene og verktøyene er de samme. Podkast handler om å formidle gode historier!

Har du lyst å lære mer om branded podkast? Last ned vår branded podkast rapport her

Rapporten viser hva markedsfører tenker om branded podkast i Norge
Norges Offisielle Branded Podcast Rapport 2022