Først og fremst, klargjør hva som er formålet med din podkast. Hva ønsker du å oppnå? Hvem er din ønskede målgruppe? Jo tydeligere du kan definere dette, jo bedre vil du kunne skreddersy innholdet ditt for å nå dine mål.
Utarbeid en innholdsplan som inkluderer temaer, gjestelister (hvis aktuelt), episodelengde og publiseringsplan. Å ha en strukturert plan vil gjøre det lettere å opprettholde konsistens og engasjement gjennom episodene. Det er ekstremt viktig å holde seg til publiseringsplanen. Bestem deg for format og eventuelt hvor mye regi og dramaturgi du måtte trenge. Les mer om det her.
Du trenger ikke å investere i dyrt utstyr for å starte en podkast, men det er noen grunnleggende ting du trenger:
Alternativt kan du leie studiotid i et profesjonelt studio. Les mer om det her.
Når du har alt utstyret klart, eller har booket din første studiotime, er det på tide å spille inn en pilot. En pilot er en episode du spiller inn for å teste ideen. Del den med kolleger, venner og andre som måte være interessert. Få feedback og ta med deg dette inn i studio når du går løs på din første ordentlige episode. Husk, vær naturlig og engasjerende, og ikke vær redd for å improvisere litt.
Du kan redigere selv eller rett og slett sende over filene til noen profesjonelle. Les mer om dette her. Skal du redigere selv, så velg et program som er tilpasset podkast. Vi anbefaler Adobe Audition.
Det finnes flere plattformer som tilbyr hosting og distribusjon av podkaster, for eksempel Anchor, Libsyn, Buzzsprou eller Acast. Velg en plattform som passer dine behov og budsjett. Vi bruker Acast og er fornøyd med dette.
Et godt designet coverbilde og en engasjerende beskrivelse kan bidra til å tiltrekke seg flere lyttere. Tenk nøye gjennom hvordan du vil representere podkasten din visuelt og verbalt. Det er ekstremt mange podkaster ute i markedet, så sørg for at ditt cover er synlig og at navnet på podkasten gir mening. Ikke vær for smart når du velger navn. Velg et navn som forklarer hva podkasten handler om. Trenger du inspirasjon til coverdesign kan du se noen av våre her.
Når alt er klart, publiser din første episode! Deretter er det viktig å markedsføre podkasten din for å nå ut til ditt publikum. Dette kan inkludere deling på sosiale medier, samarbeid med andre podkastere, og betalt markedsføring gjennom plattformer som Meta. Vi anbefaler promotering i andre podkaster og 30 sekunds videoer på Instagram og TikTok – avhengig av målgruppe.
Oppsummering
Lage en podkast kan være en givende og morsom opplevelse, enten det er for å styrke ditt bedriftsimage eller for å dele din lidenskap med verden. Ved å følge denne skritt-for-skritt-guiden, vil du være godt på vei til å skape en engasjerende og vellykket podkast. Husk at ofte tar det lang tid å oppnå suksess med podkast, så ikke gi opp etter 10 episoder. Fordelen er at når du først har skaffet deg lytterne, så er de der for evig og alltid, og bare venter på at du skal gi ut en ny episode. Lykke til!
Ta gjerne kontakt for en uforpliktende podprat. Telefonnummer og mail finner du her, eller du kan bruke kontaktskjema under.