Alle markedsførere lurer på om reklamen virker. Vi vil så gjerne vite at det vi betaler for gir ønsket effekt. Men hvordan kan vi vite at podkast virker?

Lytterne kjøper produkter de hører om i en podkast

En stor internasjonal undersøkelse fra BBC viser at kjøpsintensjonen øker med 14% hos dem som har hørt et kommersielt budskap i en podkast. Funn fra Den Store Podrapporten bekrefter at podkast kan bidra til å øke salget; 14% av de som har handlet, har kjøpt eller bestilt produktet eller tjenesten de har hørt om i en podkast.

Mye tyder altså på at podkast gir god salgseffekt.

Slik gjør du det lettere for podkastlytteren å kjøpe dine produkter

Hvis du vil ha best mulig effekt av podkastsatsingen din, anbefaler vi at du legger en link til nettbutikken din i episodebeskrivelsene, slik det er gjort i podkasten til Snipp Snapp Snute:

Det blir som å legge en «link i bio» slik man gjør på Instagram, eller en link til nettbutikken i en Google-annonse. Du kan legge en såkalt «tracker» på linken slik at du kan se i Google Analytics akkurat hvor mange besøk på nettsiden din som kommer fra podkasten.

Du kan lære mye om lytterne dine fra Spotify

Dersom du publiserer podkasten din på Spotify kan du lære mye om lytterne i Spotify Dashboard. Her får du oversikten over følgende:

  • Antall strømminger
  • Kjønn
  • Alder
  • Geografi (hvor befinner lytterne seg)
  • Hører lytterne via Apple eller Android?
  • Hører de hele episoden?
  • Gjennomsnittlig lyttetid per episode
  • Hva annet hører lytterne på?

I Spotify Dashboard får du vite nøyaktig hvor lenge lytterne hører på podkastepisoden. Faller de av lasset før, eller etter, ditt kommersielle budskap? Når synes de at innholdet er kjedelig og dropper ut av podkasten? På denne måten kan du styre det redaksjonelle innholdet og vite når i episoden det er best å legge det kommersielle budskapet.

I tillegg til kjønn, alder og geografi, gir Spotify Dashboard deg også muligheten til å vite hvilke andre podkaster, og hvilken musikk, dine lyttere hører på. Dermed kan du skape deg et ganske godt bilde av hva dine lyttere er interessert i, og hvilken type menneske de er. Slik kan du tilpasse innholdet ditt enda bedre til deres ønsker og behov, og dermed øke antall lyttinger, og effekten av podkasten.