Jo mer man øver på noe, jo bedre blir man. Det lærte vi som barn på skolen og er et budskap som stadig gjentas i idretten. Trening gjelder også i arbeidslivet. Motivering og opplæring av ansatte krever at internkommunikasjonen er god og tilgjengelig. Podkast er en ypperlig kommunikasjonskanal for internkommuniksjon. Både som informasjonskanal innad i bedriften eller til opplæring, som for eksempel salgstrening. Kvik Kjøkken selger kvalitetskjøkken i hele Norge. Bedriften har kompetente og faglig dyktige selgere. Som i alle bransjer, og yrker, kan vi alle trenge en oppfriskning i teknikker og arbeidsmetoder. Er man nyansatt har man ofte mange spørsmål og et stort behov for å sette seg inn i jobben og få opplæring.

Opplæring når det passer den ansatte

Ved å bruke podkast som kanal er opplæringen alltid tilgjengelig. For den ansattes del betyr det at han/hun kan benytte seg av opplæringen og salgtreningen når det passer. Episodene ble laget korte, slik at man sikrer oppmerksomheten til lytteren. Konkrete temaer som gjør at man kan velge episodene som passer best, eller høre i den rekkefølgen som er satt opp. Nye selgere har kanskje et større behov for å høre alle episoder, mens mer erfarne selgere har kanskje spesifikke områder dem ønsker å terpe på. Det kan derfor være lønnsomt for både arbeidsgiver og arbeidstaker at episodene er så konkrete som mulig, for å ikke stjele tid og at opplæring skal være god og ha effekt.