1. Formål og målgruppe: Før du starter å lage en podkast, bør du klargjøre formålet og definere målgruppen din. Hva ønsker du å oppnå med podkasten din, og hvem er målgruppen din? Å ha klare mål for podkasten din kan hjelpe deg med å skape innhold som er relevant og engasjerende for lytterne. Ikke lag en podkast for alle, lag en for ditt publikum.

 

Pengepodden fra Nordnet er et godt eksempel på noen som har truffet målgruppen.

 

2. Innhold og format: Når du har definert formålet og målgruppen din, du bestemme hvilket innhold og format som passer best for din podkast. Det finnes mange ulike typer podkaster, fra intervjuer og samtaler til monologer og historiefortelling. Det lønner seg ofte med en tydelig programleder i podkasten. Den viktigste jobben til en programleder er å spille gjestene god

Vegard Larsen i Drivkrat er eksperter på å spille gjestene gode. 

 

3.Teknisk utstyr og opptakssted: For å lage en god podkast trenger du teknisk utstyr som en mikrofon og programvare for opptak og redigering av lyd og gjerne en mikser. Det er også viktig å finne et opptakssted som gir god lydkvalitet og minimale forstyrrelser. Men det er også fint å bryte opp podkasten med et intervju i en bil, en park, på en kafe eller andre relevante plasser. Alt trenger ikke gjøres i studio. 80% studio 20% ute.

Våre Historier fra Forsvaret tar lyd på alvor!

4.Frekvens og tidsplan: Det er viktig å ha en tidsplan og en frekvens for utgivelse av podkasten din. Vil du utgi ukentlige eller månedlige episoder? Det er viktig å finne en frekvens som er realistisk å opprettholde over tid, og som gir lyttere noe å se frem til. Forteller du lytterne dine at podkasten kommer hver mandag, så bør du ikke bryte denne avtalen. De store plattformene som Apple og Spotify prioriterer også podkaster som kommer ut til avtalt tid.

5.Markedsføring og distribusjon: Til slutt er det viktig å tenke på hvordan du skal markedsføre og distribuere podkasten din. Du kan bruke sosiale medier, banner og gjerne promotering i andre relevante podkaster. Sist nevnte er det vi opplever har størst suksess. Og fordelen er at du allerede har brukt mye tid på å lage en podkast som lett kan klippes ned til en reklamesnutt på 30 sek. Til slutt må du bestemme deg for hosting-plattform. Det finnes sikkert 100-vis av plattformer, men vi bruker Acast og kan anbefale det. Det viktigste er at plattformen distribuerer ut til Spotify, Apple og Google – noe de fleste gjør.

 

Spotify, Apple, Google og snart Youtube er de viktigste!

Trenger du hjelp til å lage podkast er vi en gjeng som gjerne hjelper til. Vi har studio flere plasser i Norge, blant annet i Torggata 2 i Oslo sammen med Medier24 og på Pir Cowork Ålesund. Når vi ikke lager branded podkast for kunder, jobber vi på spreng med blant annet Kriminal Krøniken for Podimo og Historier Som Endret Verden.

Trenger du mer tips kan du ringe oss på 97 59 35 35 eller lese mer her.

/Jan Ivar Wolstad, janivar@gjenklangstudio.no