1. SEO-optimaliser episodetitlene

Tenk som en lytter: Hva ville du søkt etter? For eksempel «Hvordan starte podkast for bedrift» fungerer bedre enn «Episode 3: Intervju med Per».

2. Del podkasten i nyhetsbrev

Et nyhetsbrev er undervurdert. Del et kort videoklipp, lydsnutt eller et par setninger med bakgrunn i e-poster via tjenester som Mailchimp eller Campaign Monitor. Du eier denne kanalen selv, og slipper å stole på algoritmer.

3. Finn relevante Facebook-grupper

Er podkasten din om true crime, bolig, helse eller sport? Søk etter relevante grupper på Facebook og bli en del av samtalen. Mange grupper tillater deling av podkast-episoder hvis innholdet er relevant. Husk å bidra med verdi – ikke bare reklame.

4. Lag korte videoklipp (Reels)

Den enkleste og mest effektive måten å få flere lyttere på, er å dele korte videoklipp fra podkasten din. Klipp ut 20–40 sekunder av et interessant øyeblikk, og publiser det som ReelsInstagram, Facebook, TikTok og YouTube Shorts.
Reels fanger oppmerksomheten raskt og sprer seg organisk når folk liker, deler eller kommenterer.

5. Filming gir deg flere muligheter

For å lage Reels må du filme podkasten. Vi anbefaler alle å gjøre det.
I dag kan du nemlig publisere videopodkast både på Spotify og YouTube, noe som gjør at du når både tradisjonelle lyttere og seere. Video gir bedre delingsmuligheter og øker engasjementet.

6. Bruk Spotifys egne promoteringsverktøy

Spotify har lansert flere verktøy for å promotere podkaster direkte i appen. Du kan for eksempel lage korte klipp (reels-lignende) som vises i feeden – litt på samme måte som YouTube Shorts. Dette er en effektiv måte å øke synlighet for nye episoder.

7. Del organisk – bygg publikum med Meta

Når du deler klippene dine organisk på Facebook og Instagram, bør du samtidig bygge et publikum i Meta Ads Manager.
Lag en målgruppe basert på alle som har sett minst 20 sekunder av videoene dine. Neste gang du publiserer en episode, bruker du dette publikummet til å kjøre en konverteringsannonse – da når du folk som allerede viser interesse.

8. Krysspromoter i andre podkaster

Ta kontakt med podkaster som retter seg mot lignende målgrupper. Foreslå å bytte korte reklamesnutter på 30 sekunder – dere promoterer hverandre i episodene. Det er kostnadseffektivt og ofte svært effektivt.

9. Spill på lokal tilhørighet

Lokal presse elsker gode historier. Har du en gjest fra for eksempel Ålesund, kan du pitche saken til Sunnmørsposten.
En lokal vinkling gjør det lettere å få omtale – spesielt hvis temaet har relevans for regionen.

10. Kjør podkastreklame

Podkastlyttere er faktisk mer åpne for å høre reklame for andre podkaster enn andre typer annonser. Du kan kjøpe annonser i relevante podkaster via for eksempel Acast Marketplace eller Podspace.
Be om et tilbud på kampanjer rettet mot din målgruppe.

11. Publiser blogginnlegg/artikkel på hjemmeside

Publiser artikler med bilder og film for hver episode. Dette gir deg ekstra synlighet i Google og gjør innholdet lettere å dele.

12. Få Apple til å anbefale deg

Apple har et program kalt Apple Recommends der utvalgte podkaster får plass på forsiden i Apple Podcasts.
Kommer du med her, kan du oppleve kraftig vekst. Send inn en forespørsel når du har noen episoder ute og tydelig visuell profil.

13. Engasjer lytterne dine

Spør om tilbakemeldinger, del spørsmål i episodene, og bruk svarene i neste episode. Det bygger fellesskap og lojalitet.

BONUS:

Publiser flere episoder! Hvis du ser på podtoppen.no, så ser du at de fleste podkastene (som ikke er fra NRK) publiserer MINST én episode i uken. Både Youtube, Spotify og Apple heier på de som publiserer mye innhold og gir deg mer synlighet. Og podtoppen.no baserer seg på unike og totalt nedlastet pr uke. Ergo blir man belønnet for å publisere oftere, men klart det har sin pris.

Å markedsføre en podkast handler ikke bare om annonser. Det handler om å bygge en relasjon med publikum og være synlig der folk allerede er.
Kombiner korte videoklipp, målrettet annonsering, nyhetsbrev og samarbeid med andre podkaster – og du vil se vekst.

Trenger du hjelp til å markedsføre podkasten din? Vi hjelper både bedrifter og privatpersoner med alt fra strategi og innholdsplan til produksjon og annonsering.